15 mai 2011

Ready?

På fredag var den siste skikkelige skoledagen min på amerikansk high school. Har mandag og tirsdag igjen men da er det bare finals og et kjempe stort assembly på onsdag før jeg går ut dørene og er ferdig meg senior året mitt. Jeg skjønner ikke at det er gått nesten 10 mnd siden min første dag på skolen. Jeg kjente ikke en eneste person, var livredd at high school skulle ta livet av meg. Nå 10 mnd senere sitter jeg og ser tilbake på hele det fantastiske året mitt. Alle fotball og basketball kampene, all high school spirit´en, homecoming, assemblys, cross country, track, thanksgiving, prom, og så veldig mye mer. Er mye jeg skulle ønske jeg hadde gjort anderledes, men sånn er det vel alltid? Skulle vertfall ønske jeg hadde dratt opp kameraet en hel del mer enn det jeg egentlig gjorde!

Husker på denne tiden i fjor når dagene frem til avreise ble kortere og kortere. Hvor spent jeg var på å endelig få treffe vertsfamilien min, se huset jeg skulle bo i, byen, skolen, og ikke minst hvilke rare mennesker jeg skulle treffe på. Hvor kjekt det var å se hvor alle studentene ente opp og hvordan familiene dems var. Vil bare hive hele livet mitt opp i kofferten å hoppe på flyet, men samtidig ville bare hele meg være igjen i Norge med alt det trygge gamle. Var så spent på alt jeg skulle få oppleve, alt jeg skulle få se, at JEG skulle få leve livet til de som du ser i den typiske Amerikanske filmen. Var så spennende å lese all slags blogger om studenter som hadde brukt året sitt her borte. Prøvde å finne all slags tips om what to do and what not to do.

Og hva i all verden skulle jeg pakke med meg?! Du skal flytte til et annet land og skal liksom presse hele livet ditt opp i en 20 kg koffert? Hva slags klær burde du pakke med deg når du vet at stilen i USA er så forskjellig fra den du ser i Norge. Er det virkelig slik at de populære jentene går rundt i cheeleading draktene sine hver dag og alle fotballspillerene bruker letterman jakkene sine hele tiden? Det er ikke helt sånn men ikke så langt ifra heller på noen måter. Uansett hvordan de kler seg her så må du ikke glemme din stil. Stilen her borte er veldig enkel og mange går rundt i t shorter og treningstøy for meste parten av tiden. Alle er jo selfølgelig ikke slik men mesteparten faller vel under den kategorien. Så når du kommer fra et annet land med norske klær ser de på deg med store øyne og synes kanskje du har de tøffeste klærne de noen gang har sett. For du bruker faktisk litt tid på å sette sammen hva du vil ha på deg og kombinerer forskjellige ting sammen som de aldri hadde tenkt på her. Og bare det at klærne er fra et annet land gjør stilen din ti ganger bedre.
Selv om du har de her borte som kler seg som de skal på treningsstudioet rett etter skolen har du også de som kler seg som de skal på fest. Det er noe jeg har reagert litt på. Her er det noen jenter som krøller håret og tar på seg miniskjørtet og høye hæler bare for å gå på skolen. Disse er jo de litt mer populære jentene som vet at uansett hva de har på seg så kommer de til å se bra ut og om de blir kalt litt slutty så er ikke det noe problem.

Når jeg pakket kofferten min pakket jeg uten tvil alt for mye! Du kommer til å angre på at du tok med deg alle yndlings toppene dine for da er det bare mindre plass i skapet til alt det nye du kjøper her borte. Siden jeg vet hvordan det er å prøve å pakke en koffert for 11 mnd skal jeg skrive om hva som kan være lurt å putte opp i kofferten :) Det spørs jo litt hvilken stat du kommer til med tanke på alle årstidene, så jeg skriver om hvordan det er å komme til en stat slik som Colorado hvor vi har alle fire årstidene. Dette er også MIN mening om hva jeg ville hatt med meg, så ikke skyt meg hvis du synes det er helt feil!

- 3 par bukser
- 5-10 topper
- 3 t-shorter (for trening)
- 2-4 shortser
- Undertøy og sokker (dette er ikke så veldig nødvendig for når du oppdager Victoria´s secret for første gang kjøper du deg nok nytt undertøy for resten av året )
- 2 bikinier
- 1 stor kose hettegenser
- 1 joggebukse
- 1 par puse sokker
- 2 trenings shortser
- Adapter
- (Rettetang/krølltang/hårføner) ville jeg kjøpt billig her borte så du slipper alt styret med adapter osv..
- Sminke
- Shampo, balsam, kremer osv, hadde jeg også kjøpt her borte
- Ta med deg bilder og kort som du eventuelt fikk før du reiste, er alltid kjekt å se på hvis du er deppa en dag
- 1 par høye hæler
- 1 par sandaler/gladiator sko
- 1 par sko (vans, converse osv.)
- Ikke ta me deg løpe sko for det kan du også kjøpe billig her borte hvis du bestemmer deg for å drive på med en sport eller løpe på fritiden

Vet ikke om alt det blir for mye en gang eller om det blir over 20 kg, men hadde jeg pakt igjen for å si det sånn hadde jeg prøvd å holde det rundt der. Har helt sikkert glemt noe men det var alt som var "on the top of my head" akkurat nå. Håper det hjelper litt hvertfall!

Alle som gjør seg klar til å reise, bruk tiden hjemme godt! Snakk mye med den nye vertsfamilien deres og prøv å bli kjent me dem før du kommer til USA.

GLED DERE!!!
 Dette ble lagt ut på FB når jeg fant ut hvor jeg skulle tilbringe året mitt haha! Huske dagen som det var i går :)
Pakkeklar! Den store bagen jeg brukte for å pakke alle tingene mine i, fant ut jeg klarte å få hele meg oppi :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

:-)