02 september 2010

Americans

Folkene her er faktisk ikke feite sånn så de fleste tror. Vertfall ikke ungdommen. De fleste ungdom holder på med en eller flere sporter, og high school sporter er en big deal så trening blir tatt seriøst. Og skolen her er veldig streng og har du to F'er eller mer så får du ikke bli med på noen sport. Folk må faktisk holde seg i form og ha gode karakterer. Så alle amerikanere er ikke bare dumme og feite. 
Folkene her er MYE vennligere her enn i Norge. Excuse me, sorry, thank you osv blir brukt mye her, spesielt å si takk er veldig vikitg! Folk er åpne og vil snakke med deg høre om Norge osv. Hører noen at du er fra et annet land så vil de vite mer om deg. Hadde noen snakket til deg helt tilfeldig i Norge ville nok personen bare kikket dumt tilbake.De gir mange komplimanger, og sier alltid hvordan går det, nice to meet you osv.. 
Det er faktisk ikke så veldig mange "clicks" her. Du merker jo hvem som spiller en sport, et instrument, drama, cheerleading osv men ikke så veldig mye. Det er liksom ikke bord med de forskjellige folkene på. Cheerleaderene er veldig opptatt av utseende og de er litt mer overlegne enn de andre, og fotball player'ne tror de er veldig kule. Det er ikke heeelt sånn at quarterbacken blir sammen med head cheerleaderen, men du merker jo det er litt typisk amerikansk. 
Maten er sikkert som jeg har sagt før veldig fettete og usunn. Familien min lager for så vidt ganske sunn mat og Susan er en veldig god kokk så ingenting og klage over. Jeg har faktisk ikke spist fastfood mer enn 1-2 ganger siden jeg kom her. Nesten bare Subway det går i hvis jeg skal ut å spise. Har heller ikke spist noe særlig snop, her må du liksom kjøre for å komme deg en plass så det er ikke bare til å gå rett på butikken å kjøpe seg en sjokolade eller smågodt. Og XC tar ganske mye tid og krefter så jeg må nesten bare spiste ofte og sunt for å ha nok energi. Vi springer hver eneste dag så vi brenner en del kalorier, merker jeg blir bare mer og mer sulten for hver dag. 

Dagen idag har gått i skole, trening, etter trening kjørte jeg og Brandon for å kjøpe is. Jeg smakte en Ben and Jerry's type is, knallgod! Så kjørte han meg hjem for jeg spiste enda litt mer før det var lekser. Sliter litt med biologien for er vanskelig med ordene men det kommer nok etter hvert når jeg kommer meg helt inn i å snakke engelsk. Er utrolig gøy og høre når amerikanere sier at engelsken min er god å de ikke hører en aksent. Merker den blir bedre for hver dag, men når jeg snakker med Ellinor (en annen norsk utvekslingsstudent på skolen) merker jeg at engelsken blir dårligere etterpå. Grammatikken blir feil og jeg roter til ordene. Vi har egentlig ikke lov å snakke norsk men blir bare utrolig rart hvis jeg går å snakker engelsk til henne. 

I morgen starter jeg ikke skolen før klokken 9 for jeg har andre periode av. Og på onsdager starter jeg foresten ikke før 11 pga late start pluss jeg har andre periode av, gotta love it <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

:-)